Az ember azt gondolná, hogy évtizedes tapasztalattal a háta mögött, sokat tud a horgászatról.
Ám kiderül, hogy bizonyos körülmények között kicsit másként működnek jól a dolgok, s épp a
különbségeken múlik a siker, avagy a kudarc...
A nádi horgász mindig tagos botot használ - kezdi az oktatást Naszek Antal. - A szállítás és kezelés
szempontjából célszerűbb lenne a teleszkópos. Ám a pontyok, de a kisebb halak is, bitang erősek a
nád tövén. Elengedhetetlen a 80-100 grammos pálca, és abban a dobótartományban a teleszkópbot érzéketlen.
Azt szoktam mondani rá, hogy buta. Mindig monofil damilt használok. 25-öst, és előke nélkül kötöm a
horgot. Nagy horog szükséges, néha fölmegyek egy nullásig; nagy kell, mert a kicsi fárasztás közben
végig hasítja a ponty száját, és kiszakad. A nádban nincs hely fárasztani, csak tartod a zsákmányt,
s ha lankad, pumpálod a csónakhoz. Ha zsinórt kap, beugrik a nádba, és leszakítja magát. Igaz,
elengedheted a ladikot a karótól, hogy utánamenj, de aztán szedheted is a sátorfádat, mert a
csörtetéstől órákra szétszalad a hal. Lehet persze fenekezni, de én csakis úszós cájgot használok.
Az úszótest úgy huszonöt centis, a súlypont mélyen van, hogy gyorsan jelezze a feltolást; a hegyén
vagy van bóbita, vagy nincs. Szerintem jobb, ha sima a vége; kisebb az esélye a gubancolódásnak, de a
fény nem mindig esik Jó szögben, néha szükséges a bóbita. Csúszóra szerelek, mert nem állok a nádfalhoz,
hanem attól 15-20 méterre. Ugyanis a csónak mozgása, a palánkhoz verődő karó, a leejtett bicska, fogó,
bármilyen zaj elriasztja a halat, ezért többnyire egyedül jövök ki. Csak nagyon összeszokott páros tud
az eredmény esélyével horgászni a nádban. Szóval én messze karózok, úgy viszont csak csúszó úszóval
lehet közvetlenül a nádfal elé dobni. A nád töve és a nyílt víz alját benövő hínár, moszat között van
egy körülbelül félméteres szabad rész, mi folyosónak mondjuk, abban jár a hal. Érdekes, hogy a
folyosójelenség a hideg hónapokban is fennáll, pedig akkor nincs hínár. Az sem mindegy, hogyan
közlekedsz. Sokan lázadoznak, hogy csak elektromos motorral szabad járni, pedig szerintem előnyös.
A velencei-tavi horgászat mindig is osonkodó peca volt, és a villanymotor erre éppen megfelelő. Én
beindítom a motort. de nem hátra ülök, hanem fixálom a kormányt, és a középső deszkára telepszem. Az
egyik evezőt berakom a villába, azzal irányítom a hajót; ez arra jó, hogy nem merül mélyre a csiga,
kisebb a farvíz, gyorsabban haladok, és hosszabb útra elegendő az akkumulátorban lévö szufla.
Kell is,
mert én nem állok le egy helyen. Megyek befelé, mondjuk, egy órahosszat, közben megetetek négy-öt helyet, amiket visszafelé Jövet végigpróbálgatok. Vagy itt, vagy ott. de megjön a hal. Úgy találtam ki, hogy mire besötétedne, éppen visszaérek a kikötőbe. Kísérleteztem lámpánál horgászni, világítós úszóvéggel is, de nem látom értelmét. Megfogom Így is a halat. Nem mondom meg mennyit, mert irigyeim lesznek, vannak így is, de nyugodt lehetsz, nem járok a csarnokba halászlénekvalóért. Az év minden szakában kukoricával etetek, és azzal is csalizok. Próbáltam sokféle pontyos kaját. Márkásat, mezeit, saját recept szerint összeállítottat is, de akárhogy trükköztem, a gombócos kosztra csődül oda a keszeg. Ami nem volna baj, mert elvagyok a dévérekkel, kárásszal, csakhogy az apraja is jön, s én nem vagyok kíváncsi az ujjnyi halacskákra. Van egy nyolcliteres kuktám. Félig töltöm száraz kukoricával, vizet teszek rá, és főzöm, ameddig egyet rottyan. Ekkor akkorára állítom a gázt - reggelig elfő szinte valamennyi víz, s a szemek teljesen fölpuhulnak. Olykor csak etetésre használom a saját főzésű kukoricát, máskor horogra is;
attól függ, mit akarok fogni. A ponty a repedt héjút szereti, a kárász a konzervet, de ha hetvendekás
bodorka jön, vagy kiló körüli compó, azért se haragszom! A konzervet mindig frissiben alkalmazom.
Amikor felbontom, cseppentek a levébe pár csepp mézaromát. Úgy vettem észre, hogy az etetésül beszórt
szemek közül a hal kiválasztja az ízesítettet. Ha sokat szórsz egy helyre, nem kap a hal, csak az
etetőanyagot turkálja. Ezért keveset etetek, legfeljebb négy-öt marékkal egy helyre. Az amur más Játék.
Fölfoghatatlan. legalábbis nekem, mert az amurok biztos tudják az okát, hogy van a sok kilométeres
nádfal, és a torpedók éppen ott tartózkodnak, ahol, másutt pedig nyomuk sincs. Nos. aki figyel, annak
azért elárulják magukat! Amikor eső jön, az elnehezült nád ráhajlik a felszínre, s az amur leharapja
az alámerült friss levelek hegyét; de olyan élesen, mintha borotvával metszenék el. A vihar elültével
a nád visszaáll, de a rágás árulkodik az amurtanyáról.
Néha, amikor a nádban keserű a víz, kifelé horgászok a nyílt vízre, vagy éppenséggel a tisztás kellős
közepére karózok. Aki lát, diózhat azon, hogy
miért éppen oda álltam, és nem máshová. Azért, mert tudom, hogy ott valaha nád volt, csak lepusztult.
Amikor a víz megbuggyan a nád között, bezavarosodik; erre mondták a régiek, hogy a víz keserű
(a nagy melegek idején gyakori az ilyen); a halak otthagyják ezt a területet, és a mederben lévő régi
nádtövek közé, a torzsokosba vonulnak. Ha nyílt vízen vagyok, finomítok a szereléken: vékonyabb damil.
Kisebb horog. Bár túlságosan ott sem szabad finomkodni, mert pengeélesek a nádvégek. és a márgás
medertörések peremén a vándorkagyló is megtelepszik.
Gy. F.
SPORTHORGÁSZ
Lyukas végű, Furulyás Trabucco.
A hagyományos, bóbitás úszóknak karcsú szára, hogy a feltolást gyorsan jelezzék
Saját anyagában végződő páva-waggler